ניהול משברים בתקופות של חוסר וודאות

המאמר שלפניכם עוסק בכלים לניהול משברים בתקופות של חוסר וודאות, אנו מציעים מגוון פתרונות והכשרות בנושא – מוזמנים להסתכל בעמוד הסדנאות באתר.

מבוא

בעידן של שינויים מהירים וחוסר ודאות הולך וגובר, הפכו כישורים כמו ניהול משברים להכרחיים עבור ארגונים מודרניים וארגונים בצמיחה מהירה (scale up companies). לא עוד יכולת יוצאת-דופן כי אם סוג של דרישת בסיס. ננסה לדון במאמר במהותה של היכולת לניהול משברים - תנאי ליכולת הישרדות וצמיחה של עסקים בתקופות מאתגרות, בעולם שבו נעים בין משברים.

חשיבות ניהול המשברים בתקופות של אי ודאות

בתקופות של חוסר ודאות כלכלית, פוליטית או חברתית, קשה לחזות אירועים ולהיערך אליהם מראש. משברים עלולים לפרוץ באופן בלתי צפוי ולערער את יציבות הארגון. נכון יותר אנו מבינים כעת שהם יפרצו: מגפת הקורונה, סבבי לחימה, עליית הבינה המלאכותית או משברים בכלכלה העולמית.

ניהול משברים הפך להיות חלק משגרת הניהול ודורש מאתנו לפתח יכולות גבוהות של גמישות, מהירות, קבלת החלטות ותושייה. כפי שאומר חוקר ניהול המשברים ג'ון סמית': "בעת של חוסר יציבות, המפתח להצלחה הוא יכולת מהירה לזהות אירועים משבריים נוספים בעתיד ולהגיב אליהם בזריזות" (מתוך "ניהול משברים במאה ה-21").

אז מהם הכישורים הנדרשים לניהול משברים יעיל בתקופות של אי ודאות?

כדי לנהל משברים בהצלחה בתקופות של חוסר ודאות, מנהלים וארגונים זקוקים למספר מיומנויות וכישורים מרכזיים:

1. קבלת החלטות מהירה ונחושה - לקבל החלטות תחת לחץ וחוסר ודאות, על סמך מידע חלקי. המומחה לקבלת החלטות, ג'ון ווילאם אטווד, מדגיש כי: "בזמני חירום ואי ודאות, לעתים עדיף לקבל החלטה בזריזות גם על סמך מידע חסר, מאשר להמתין למידע השלם שלעולם לא יגיע". מריה גונזלס, מומחית בינלאומית בתחום ניהול משברים ומנהיגות, כתבה בספרה "מנהיגות תחת אש: קבלת החלטות במצבי לחץ קיצוני" כי "מנהיגים אפקטיביים מסוגלים לקבל החלטות קשות תחת לחץ, לנהל סיכונים ולהוביל מערכות מורכבות דרך סערות וסכנות".

2. ניהול סיכונים - לזהות את הסיכונים הפוטנציאליים ולפעול באופן פרואקטיבי כדי למנוע או למזער נזקים. אחת החוקרות המובילות בתחום, שרון ג'ונסון, היא הסופרת מאחורי הספר המדובר: "ניבוי ומניעת אסונות: תפקיד המודיעין בניהול סיכונים אסטרטגי". הספר דן בחשיבות הקריטית של איסוף מודיעין, ניתוח וזיהוי מוקדם של סיכונים על מנת למנוע משברים ואסונות, או לפחות למזער את נזקיהם - "בניהול משברים, זיהוי מוקדם של סיכונים הוא מפתח למניעת אסונות". זיהוי מוקדם של סיכונים הוא מפתח קריטי בניהול משברים אפקטיבי.

3. חוסן נפשי - להתמודד עם לחץ נפשי רב ולהוביל את הארגון גם במצבי משבר קיצוניים. "מנהיגות אפקטיבית בשעת משבר דורשת שילוב נדיר של אומץ לב, תבונה וקור רוח", מדגיש ג'ון מק'קלן. מק'קלן חיבר ספרים רבים העוסקים בהיבטים הפסיכולוגיים והארגוניים של התמודדות עם מצבי משבר. ספרו "מנהיגות תחת אש: אומץ לב ותבונה ברגעי מבחן" בוחן מקרי בוחן היסטוריים של מנהיגות בזמני מלחמה ומשבר לאומי.

כיצד מנהלים יכולים לפתח כישורים אלה?

כדי לפתח את הכישורים והמיומנויות הנדרשים לניהול משברים אפקטיבי בתקופות של חוסר ודאות, מומלץ למנהלים:

• לעבור אימונים והכשרות ייעודיות בניהול משברים וחשיבה יצירתית.

• ללמוד מניתוח מקרי בוחן ואירועי משבר היסטוריים.

• לקיים תרגילי הערכות לתרחישי קיצון בארגון ולתחקר אותם לאחר מכן.

תרגול תרחישי קיצון יכול לחשוף נקודות תורפה בתוכניות החירום ולאפשר שיפורן לפני שמשבר אמיתי פורץ.

• לבנות תוכנית פעולה מפורטת למצבי חירום ולעדכנה באופן שוטף.

• להקים צוות לניהול משברים בארגון ולתרגל אותו באופן סדיר.

• להיוועץ עם מומחים ויועצים חיצוניים בתחום ניהול המשברים.

ניהול משברים כמפתח לחוסן ארגוני

ניהול משברים אפקטיבי הוא מיומנות קריטית עבור מנהלים וארגונים כאחד בעידן של חוסר ודאות מתמיד. על מנת לשפר את יכולת ההתמודדות עם משברים בלתי צפויים, על מנהלים וארגונים להשקיע משאבים בפיתוח כישורי ניהול משברים, באמצעות אימונים, תרגול ולמידה מניסיון – ממש כמו בסדנת יצירתיות מעשית שלנו שיכולה לתת את המענה המדויק לכך, מוזמנים להסתכל בעמוד הסדנאות. בנוסף, יש לבנות נהלי עבודה ברורים לשעת חירום, לקיים תרגילים תכופים וליישם את הלקחים. רק הכנה יסודית ומתמשכת לקראת אפשרות של משבר עתידי תאפשר לארגונים לצלוח אותו במינימום נזקים ולחזור לפעילות תקינה במהירות האפשרית.

פנו אלינו
תודה על פנייתך. אנחנו נחזור אליך בקרוב.
אופס! משהו השתבש במהלך שליחת הטופס.