בעולם הארגונים והחברות נהוג להבדיל בין ניהול עובדים לניהול משימות, כאשר כל אחת מן המשימות הללו דורשת כישורים ומיומנויות שונים, ויחד עם זאת שתיהן כאחד דורשות יצירתיות, ראיה רחבה ויכולות לשינוי בחשיבה לצד גמישות והכלה של שינויים.ארגונים ועסקים במאה העשרים ואחת מתמודדים עם סביבה תחרותית, שינויים תכופים ויעדים עסקיים נוקשים המוכתבים על ידי בעלי מניות ותאגידים. לצד הליכי ייצור של מוצר או שירות נדרש ניהול של מערך מקיף של צרכים נלווים בניהם שיווק, פרסום, מיתוג, יצירה ושמירה על מוניטין, ניהול ויישום של תכניות כלכליות, ניהול ושימור עובדים ואתגרים רבים נוספים.הן בארגונים עתירי משאבים והן בארגונים הרזים יותר, השגת היעדים הארגוניים ויצירה של מערך עובדים מחויבים תוך הגדלת ממוצע וותק העובדים בארגון דורשים ניהול יצירתי וחדשנות, המתנגשים לעתים בהרגלי עבודה מקובעים ובגישה שמרנית.מהו ניהול יצירתי בארגון?
ניהול יצירתי נשאב מן ההבנה כי שוק התעסוקה עובר שינויים וכן גם העובדים. דור ה-Y ובוודאי דור ה-Z שבא אחריו רואים עצמם מחויבים להגשמה עצמית ולהישגיות, נוטים להימשך לשינויים ומביאים צורך בהערכה שאינו פחות מצרכי היציבות והפרנסה. ניהול יצירתי הוא ניהול אשר מזהה את צרכי העובדים בארגון בכל עת, מנהל דיאלוג עם הצרכים הארגוניים ומטרות החברה, ומביא את העובדים עצמם לביצוע והשגת המשימות באמצעות מוטיבציה ומחויבות.ניהול יצירתי בארגון אינו חייב לבוא לידי ביטוי ובעלויות כבדות לארגון, ולמעשה ההיפך הוא הנכון. במקרים רבים באמצעות שינויים בחשיבה ובהרגלי העבודה בלבד ניתן לייצר גידול מהותי בתפוקות ולהשיג יתרונות רבים נוספים.שיטות ניהול יצירתי מתבססות למעשה על מיצוי וחידוד של יכולות אישיות אצל עובדים ומנהלים בכל הדרגים, תוך חיבור בין עולמם האישי לעולם הניהול ולארגון.איך מקבלים כלים לניהול יצירתי בארגונים?
ארגונים בינוניים וגדולים נוהגים לתת דגש על פיתוח אישי של עובדים ומנהלים, באמצעות הדרכות והכשרות, כחלק מתכנית שנתית המשולבת בתכנית העסקית והכלכלית של הארגון.הדרכות למנהלים הם כלי חשוב המסייע הן במיצוב המנהלים בארגון והן במתן כלים ישימים ופיתוח אישי שלהם. ניתן ליישם הדרכות שונות באמצעות מספר אופנים, ביניהם:סדנאות– סדנאות למנהלים המובלות על ידי מנטור מקצועי. הסדנאות נבנות בתיאום ותוך היכרות עם הדילמות והאתגרים היום יומיים שקיימים בארגון, כוללות הליך של זיקוק ודיוק של תובנות ומתבצעות תוך אינטראקציה מלאה עם המשתתפים. ניתן לבחור בסדנא יומית או בסדרה של סדנאות בעלות המשכיות, לבניית מערך של מסקנות, תובנות וכלים ליישום.הרצאות– הרצאות למנהלים ניתנות על ידי אנשי מקצוע בכירים, ברשימה ארוכה של נושאים הנוגעים לאתגרים ארגוניים, תוך זיקוק ושינוי בחשיבה והותרת חותם של חדשנות בניהול. חשוב לבחור בחברה המספקת שירות של בניה והתאמה של ההרצאה למשתתפים, בהתאמה מלאה לשוק בו פועל הארגון, לצד הרכב המשתתפים.