מהפכת שיעורי-הבית: ממציאים את החינוך מחדש

איך מגדלים ילד שיצטרך להמציא את המקצוע שבו הוא יעבוד?

אי אפשר להמשיך ללמוד מאותה חוברת תרגילים כאילו שום דבר לא משתנה. אי-אפשר שלא לפתח בקרב הדור הצעיר יוזמה ותושיה, יצירתיות אישית, יכולת לפתרון בעיות והתסגלות לשינויים. אי אפשר להמשיך לדבר על סטארט-אפים, אפליקציות, עדכון גרסאות ומכונות חכמות, ולהמשיך לשלוח בקבוצת הוואטצ-אפ שאלות כמו: "מישהו יודע מה היו השיעורים בחשבון?"
 
אז למה אין שינוי בשטח?

יש בשטח לא מעט מורות ומורים מוכשרים מאוד, מנהלות ומנהלים מצוינים, אבל המערכת בסופו של דבר לוחצת את כולם להתכונן לקראת המגן הבא, המיצ"ב הבא, המשימה הבאה בחוברת - כולם מיישרים קו ועוברים את אותו מבחן, ואופן הלימוד נותר ברובו כפי שהיה לפני עשרות בשנים. לפעמים אומרים לי: "דווקא יש בית-ספר מיוחד מאוד ב...". אז זהו שאיננו רוצים לשמוע על בית-ספר אחד שדווקא מלמד אחרת, אלא על שינוי עמוק שחוצה את כולם ומגיע לכולם, כי לכולם מגיע. שיעורי-בית הניתנים באופן אוטומטי ונטולי השראה פוגמים בהתלהבות הפנימית של הילדים ושוחקים את הסקרנות שלהם. האם לא רצוי שנפתח מיומנויות שהעולם החדש והמשתנה ידרוש מילדינו, במקום לחזור ולתרגל עם הילדים מיומנויות שבית-הספר ממילא מדגיש להם מידי יום?

את המהפכה מובילים בראש ובראשונה מורות ומורים בשטח, כאלה שכבר היום חושבים ומלמדים באופן מקורי ומצאו דרך יצירתית לתרגל ולהגיע להישגים גבוהים!

בחודשים האחרונים, מורים למתמטיקה ואנגלית כבר עובדים איתנו ומדגימים לנו איך אפשר לעשות את זה אחרת. הכוונה היא כמובן לשתף את כולם ולהפיץ את זה הלאה.

למה דווקא שיעורי-בית?

מהפכת שיעורי בית לא דורשת אישור מיוחד, לא תקציב מיוחד,

לא היערכות יוצאת דופן, לא בנייה מחדש, או טכנולוגיות חדשניות.

כשמבטלים את שיעורי הבית המקובלים צריך להגיד מה בא במקום. זה כל הרעיון: לנסח ביחד דרכים חדשות של תרגול יצירתי, מלהיב ורלוונטי לילדים.

המטרה: מעבר לתרגול רלוונטי שמחבר את החומר לעולם האמיתי של התלמידים, באופן חוויתי וסוחף.
✓ איסוף ותיעוד של פריצות הדרך של מורים בשטח.
✓ מתחילים במתמטיקה, בעברית ובאנגלית.
✓ צוות מורים שעורכים את הרעיונות היצירתיים שעולים בשטח.
✓ הקמת מרחב דיגיטלי שמשתף בחינם את כולם.
✓ הכרזה רשמית על ביטול שיעורי הבית הסטנדרטיים.

חשוב לתרגל, חשוב ללמוד, חשוב לחזור על החומר. השאלה הגדולה היא איך עושים את זה?

הכוונה היא להצית מחדש את ההתלהבות של ילדים ושל מורים לסלול דרך משלהם ללמוד את החומר. מהפכת שיעורי הבית תסמן את המעבר לדרך לימוד יצירתית ואישית, ותיתן במה לכישרון של ילדים, מורים, מנהלים והורים שימצאו ויגבשו ביחד את הדרך היצירתית והמלהיבה שלהם לתרגל וללמוד.
• בבית-ספר ברעננה מורות לאנגלית לכיתות א'-ב', הילדים אופים עוגיות בצורה של אותיות באנגלית,ושולחים להן צילומים עם מילים שהרכיבו בבית.

• המפקחת על בתי-הספר במחוז מריון - פלורידה, פרופ' היידי מאייר, הפסיקה לאלתר שיעורי בית והגיעה עם קונספט חלופי: הילדים מתבקשים לקרוא בקול רם עם ההורים שלהם 20 דק' כל לילה.

• מורה לאזרחות מכינה את התלמידים לבגרות מספרת: "כל פעם שיש כתבה בחדשות אני מצלמת לתלמידים שלי תמונה של פוליטיקאים ושואלת אותם לאיזה חוק זה קשור. תוך שתי דקות כולם כותבים, כולם מעורבים וההתלהבות גבוהה מאוד".

• מנהלת מספרת , "אני יושבת עם הילדים שלי יום אחרי יום אחר הצהריים על שיעורי בית. נשבעתי לעצמי שכשאהפוך למנהלת אחסוך את החוויה המיותרת מהילדים. זה מה שאנחנו באמת עושים בבית הספר וההשגים מעולים".

יש שפע של אפשרויות לאופן חדש ואחר של הפנמת החומר בצורה חווייתית, אישית ורלוונטית. גם מורי והורי התלמידים בכיתות הגבוהות מוזמנים, ולא מעט כבר הצטרפו. אין ספק כי בכל שנה ובכל שלב אפשר למצוא דרך מקורית יותר וסוחפת יותר ללמוד ולתרגל.
 
דר אייל דורון וצוות חשיבה - ביטול שיעורי הבית בבית ספר זו המטרה משנים את כללי המשחק - אייל דורון מהפכת שיעורי הבית

מה אומרת המדיה על מהפכת שיעורי הבית?
"בוקר אור" (ערוץ 10) 31.7.2018
https://www.facebook.com/bokeror.10/videos/2045027665521129

"חדשות הבוקר" עם ניב רסקין (ערוץ קשת, 12) 31.7.2018
https://www.facebook.com/MorningNews.Keshet/videos/1753100108092254

"שיחת היום עם לוסי אהריש" (ערוץ רשת, 13) 31.7.2018
https://www.facebook.com/2137029799861259/videos/2231908430373395

YNET – 31.7.2018
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5319985,00.html

חדשות 10 – 31.7.2018
https://www.10.tv/news/169122

"לפני החדשות" עם אודי סגל – 31.7.2018
https://www.10.tv/news/169122 (דקה 14)

"לונדון את קירשנבאום" 1.8.2018
http://10tv.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1300793 (דקה 40)

"23 דקות – תוכנית הנוער של ישראל" 5.7.2018
https://www.facebook.com/23dakot/videos/2039091072770498

"מהפכת שיעורי הבית יוצאת לדרך" (YNET) – 27.6.2018
https://www.facebook.com/yediotahronot/videos/2220517471309744

"היום שהיה עם גיא זוהר" – קוראים למורים להצטרך למהפכה – 20.6.2018
https://www.facebook.com/GuyZohar10/videos/10161156142780725

"העולם הבוקר" – ביטול שיעורי בית בפלורידה 14.1.2018
https://www.facebook.com/HaolamHaboker/videos/1559187457511648

"היום שהיה עם גיא זוהר" – ביטול שיעורי הבית בפלורידה 14.2.2018
https://www.facebook.com/GuyZohar10/videos/10160595208330725
 
שיעורי בית בדרך הנכונה - מהפכה משנים את כללי המשחק - אייל דורון מהפכת שיעורי הבית

הצד המדעי של מהפכת שיעורי הבית - חוקרים ומחקרים תומכים בשינוי הדרוש:

מבחני פיז"ה : במדינות רבות שמדורגות בפסגת הדירוג נותנים לילדים הרבה פחות שיעורי בית בהשוואה למדינות שמדורגות נמוך יותר שמרבות בשיעורי בית - ג'ראלד לטנדרה, פרופ' לחינוך, אוניברסיטת פן

מטה-אנליזה של עשרות מחקרים שנערכו מ-1987 עד 2003: אין קשר בין שיעורי בית להישגי תלמידים בגיל היסודי! קשר בינוני-חלש בבית הספר התיכון!  האריס קופר, פרופ' לפסיכולוגיה ומדעי המוח, אוניברסיטת דיוק

 אין כל אישוש מדעי לכך ששיעורי הבית מקדמים למידה והישגים. הם גם לא משפרים מוטיבציה והרגלי למידה - אלפי קון, סופר, עיתונאי וחוקר

שיעורי בית ביסודי יכולים להזיק, ואילו בחטיבה ובתיכון עשויים לתרום לשיפורים קטנים בלבד - אטה קרלובק, פרופ' לחינוך, אוניברסיטת אריזונה

שיעורי-בית שאין בהם מעורבות אקטיבית של ממש מצד המורה אינם תורמים ללמידה של התלמי  - ג'ון האטי, פרופ' לחינוך, אוניברסיטת מלבורן

* אין הוכחות לכך שנתינת שיעורי בית עוזרת לתלמידים לפתח יכולות ניהול זמן! - ג'ון האטי, פרופ' לחינוך, אוניברסיטת מלבורן


אטה קרלובק

  • שיעורי בית ביסודי יכולים להזיק, ואילו בחטיבה ובתיכון עשויים לתרום לשיפורים קטנים בלבד.
  • מה מפתח יותר הרגלים טובים וראויים בקרב הילד: הכנה של שיעורי-בית, או פעילות חלופית באותה מסגרת זמן כמו התנדבות או עזרה בבית לאחרים? האם שיעורי-בית לא ממשיכים את הרצף של בית-הספר ויוצרים משך אחד וארוך של ניתוק מן המציאות ומן העולם האמיתי?.
 

The End of Homework (2000)

 

שיעורי בית ביסודי: עלולים להזיק.
בחטיבה ובתיכון: מובילים לשיפורים קטנים בלבד.

 

ג'רלד לטנרדה

  • שיעורי בית והקשר שלהם להישגים במבחני TIMSS  העולמיים (מדעים, מתמטיקה וקריאה).
  • במדינות שהגיעו להישגים הגבוהים ביותר (דנמרק, יפן, צ'כיה) המורים נתנו מעט מאד שיעורי בית.
  • לעומת זאת, במדינות שהגיעו להישגים נמוכים במבחנים (תאילנד, יוון, איראן) המורים נתנו הרבה מאד שיעורי בית.
  • National Differences, Global Similarities (2005)


"
בקרב עשרות מדינות בעולם:
אין קשר חיובי בין כמות שיעורי הבית הממוצעת להצלחה של המדינה במבחנים בינלאומיים.
"

 

Trends in International Mathematics and Science Study

 

האריס קופר

  • קופר פרסם כ-2,000 מאמרים בנושא.
  • בולטת במיוחד היא מטה-אנליזה שבה סקר יותר מ-60 מחקרים שנערכו בארה"ב מאז 1987 ועד 2003.
  • הממצאים מוכיחים קשר חיובי חלש עד אפסי בין שיעורי בית
  • לבין הישגי התלמידים בגילאי היסודי.
  • הקשר החיובי מתחזק ככל שמתקדמים התלמידים בגיל.
 

מטה-אנליזה של מחקרים שנערכו מ-1987 עד 2003:
אין קשר בין שיעורי בית להישגי תלמידים בגיל היסודי!

קשר בינוני-חלש בבית הספר התיכון!

 

"אין כל עדות שכל כמות שהיא של שיעורי בית אכן משפרת את ההישגים של תלמידים בבית הספר היסודי"

 

The Battle Over Homework (1994)

 

אלפי קון

  • אין כל מתאם (קורלציה) חיובי כלשהו בין הכנת שיעורי-בית לבין הצלחה בלימודים, כולל קשר "צנוע מאוד" בין כמות שיעורי הבית להישגים במתמטיקה ובמדעים.
  • "מדוע אנו ממשיכים לתת את "שמן הדגים המודרני" הזה ועוד דורשים מנה יותר גדולה ממנו?" . טוען כי שיעורי-בית הם שורה של מטלות חסרות כל טעם ומעל הכל "אינם מצדיקים את אובדן הזמן, המתח, הסכסוכים עם ההורים ואת ההשקעה".
  • אנו מכריחים ילדים צעירים לעשות ש"ב כי אנו לא מודעים למחקרים.
  • התוצאה: ילדים עם פחות זמן פנוי ומשפחות עם יותר קונפליקטים.
 

The Homework Myth (2006)

 

אין כל אישוש לכך ששיעורי הבית מקדמים למידה והישגים.
הם גם לא משפרים מוטיבציה והרגלי למידה.

 

האפקטים החיוביים של שיעורי בית

הם בעיקר מיתוס אחד גדול

 

פרופ' אליעזר יריב

קובעי מדיניות מעדיפים "להתעלם... ולעוות את הממצאים
כדי שיתאימו להשקפת העולם שהם אוחזים."

 

"הסיסמה 'יותר תרגול, יותר הישגים' שגויה!"

 

https://healthy.walla.co.il/item/3178064?utm_source=whatsup&utm_medium=sharebuttonapp&utm_term=social&utm_content=whatsup&utm_campaign=socialbutton

 

ג'ון האטי

  • מחקרים מראים על מתאם השואף ל-0 בין זמן שמוקדש לשיעורי בית לבין הישגים בקרב תלמידים ביסודי.
  • שיעורי בית פוגעים במוטיבציה של הילדים וגורמים להפנמת רוטינות לא נכונות והרגלי למידה לא אפקטיביים.

Visible Learning (2008)

 

אין הוכחות לכך שנתינת שיעורי בית עוזרת

לתלמידים לפתח יכולות ניהול זמן!

 

שיעורי בית שבהם אין מעורבות אקטיבית מצד המורה אינם תורמים ללמידה של התלמיד. הדבר נכון גם לגבי שימוש בטכנולוגיה, אין השפעה ניכרת על הלמידה אם

אין מעורבות של המורה.

 

פרופ' היידי מאייר

מפקחת מחוז מריון בפלורידה

כל המחוז, 31 בתי ספר יסודיים, 20,000 ילדים,

אימץ מדיניות של "ללא שיעורי בית".

מה יהיה במקום? במקום שיעורי בית מסורתיים ודפי עבודה, הילדים מתבקשים לקרוא בקול רם עם ההורים לפחות 20 דק' כל לילה.