חדשנות וטכנולוגיה – למה כולנו טכנולוגים?

כולם רוצים חדשנות. כולם רוצים להיות מנהל או מנהלת חדשנות. להקים מעבדות חדשנות, מרכזי חדשנות ומסלולי חדשנות באקדמיה. כולם מחפשים תהליכי חדשנות בארגונים. כולם רוצים חדשנות.
אין כמעט כנס שמכבד את עצמו בלי הרצאות בנושא חדשנות. לרוב זה אוסף של דוגמאות מחברות חדשניות, שמשווקות בצורה חדשנית, או מוכרות שצורה חדשנית, את המוצר הלא תמיד חדשני שלהן.
כולם גם רוצים טכנולוגיה. אנשי ה-IT שהיו פעם גיקים מוזרים שמסתתרים בחדרים הצדדיים, הם אנשי המפתח בארגון היום. הביג דטה שולט, אנשי התכנות והטכנולוגיה הם במרכז העניינים. המנכ”לים מסתובבים במסדרונות ומלמלים “שיהיה סקאלבילי”, “אני רוצה אלגוריתם”, והגיקים המוזרים לכאורה של פעם מנהלים את המרוץ.
ככה נפגשים שני המושגים: חדשנות וטכנולוגיה. שני מושגים קוסמים שכוללים בעצם הכל: כל רעיון יצירתי, מפתיע ומקורי הוא “חדשני”, וכל פורמט מקורי ויעיל של עבודה הוא “טכנולוגי”. זאת נקודה שחשוב מאוד להבין, אז בואו ננסה לדייק.

כולנו אנשי טכנולוגיה

הוזמנתי לא מזמן לפגישה עם גאון טכנולוגי בחברה ישראלית מובילה בעולם. הוא שמע עלי וביקש לדעת אם אני יכול להוביל “תהליך של חדשנות טכנולוגית” עם אנשיו. קבוצה של גאוני מחשב חסרי סבלנות.
הוא ניסה להסביר לי משהו על האופן שבו הפלטפורמה שלהם עובדת, הוא חייב להבין “איך אני עוזר להם לחשוב על הטכנולוגיה שלהם”. הבטתי בו ושאלתי אותו מה זה “טכנולוגיה” עבורו. ישבנו סביב שולחן עגול בחדר ישיבות מוקף מסכים. החדר הזה, הסברתי לו, זאת טכנולוגיה לכל דבר, היא מעצבת את צורת השיחה שלנו ואת דרך החשיבה שלנו. יש חברות מובילות בעולם ש”הטכנולוגיה” שלהם מבוססת רעיון, לא אלגוריתם טכני. AIRBNB למשל המציאה טכנולוגיה: בני-אדם מוסרים זה לזה את הדירות הפרטיות שלהם, החברה רק עוקבת אחרי ההתרחשות. WAZW היא קצה שני של דוגמא לחברה חדשנית שהמציאה “טכנולוגיה” מבוססת אלגוריתם. בשתי הדוגמאות מדובר בחברות שהולידו טכנולוגיה חדשה. תרבות ארגונית חדשנית היא סוג של “טכנולוגיה”. פורמט של התנהלות, של לימוד משותף, של שיתוף מחשבה – כולם סוגים של טכנולוגיות.

אנשי מחשבים, מהנדסים ואנשי תוכנה חושבים דרך “טכנולוגיה” מסוימת, בעוד שסופרים, מחזאים, משוררים ומעצבים חושבים דרך “טכנולוגיה” שונה. מדריכי תיירים, אנשי הדרכה וחינוך מפתחים במשך שנים “טכנולוגיה” שנועדה לרתק את תשומת-הלב של אנשים באופן מקסימאלי. יזמים סדרתיים מתנהלים לפי “טכנולוגיה” משלהם: הרגלים הדוקים של קריאה, התעדכנות, סקירת שווקים, מפגשים עם אנשים, ניהול סיכונים והתייעצויות ממוקדות. הנקודה החשובה כאן היא שכולנו יכולים וצריכים לחשוב “טכנולוגי”.

כולנו מובילי חדשנות

כולנו לא חושבים “טכנולוגיה”, כולנו גם חושבים “חדשנות”. במשך השנים האחרונות אני מזוהה כמי שעוסק רבות בחדשנות בחינוך. מה אני בעצם עושה? מנסה לקדם חשיבה אחרת במקום שבו היו מידי מעט מהפכות ביחס לתחומים אחרים בעולם. תקחו למשל את הדוגמא של הרצאות על חדשנות. הרצאות שהן למעשה אוסף מרתק של רעיונות מבריקים ויצירתיים מכל תחום אפשרי. מעין SHOW REAL של עולם העבודה העכשווי: רצף אינטנסיבי של אפליקציות, סטארט-אפים והברקות שיווקיות, זה תמיד מגניב ומעורר להתבונן בזה. הרצאה בנושא חדשנות, כשהיא ערוכה טוב, היא בליץ של דוגמאות “וואלה” וסיפורי “וואו”.

השאלה היא למה החדשנות האמיתית נשארת רק אצל מתי מעט?. בדומה לעולם הטכנולוגיה שנתפס כשייך ליחידי סגולה בלבד, גם “חדשנות” נתפסת כמשהו ששייך למקרי קצה מבריקים. זה המקום להדגיש שכולנו “חדשניים”. ג’ף בזוס, שהוא ללא ספק גם טכנולוגי וגם חדשן, נהג לשאול מנהלים שרצו להתקדם באמזון: “האם אי-פעם המצאת משהו חדש בחייך?”. מי שחושב שבני-אדם נחלקים לשניים – חדשן/לא חדשן, ממציא/לא ממציא, יצירתי/לא יצירתי – עלול לענות שהוא לא המציא מעולם שום דבר. אפשר לנחש שהוא לא יתקבל לעבודה באמזון. ג’ף בזוס מזכיר לכולנו – שכולנו חדשניים. כולנו מוצאים פתרונות קטנים וחדשים בתיקון הבית, בהרגלי האכילה שלנו, בשיפור מערכות היחסים שלנו, בניהול הזמן שלנו, בניהול מפגשי הצוות שלנו. הרעיון של בזוס של 15 הדקות הראשונות (כולם קוראים בשקט את סיכומי הפגישות עד כה ורק אז מתחילים בפגישה) הוא טכנולוגיה לכל דבר. בת-מצווה מקורית, מקסימה ומפתיעה היא בת-מצווה עם קונספט חדשני, וטיול משפחתי מסוג אחר, אישי ויוצא-דופן, הוא טיול חדשני. בשני המקרים גם הופעלה סוג של “טכנולוגיה”.

הרצאות בנושא חדשנות בפעם הבאה בארגון שלכם

בהרצאה הבאה על חדשנות, או במפגש הבא בנושא חדשנות שתקיימו בארגון, אל תחפשו מרצה ש”יחזיק את הקהל”. יש מספיק כאלה. יש כמה וכמה מרצים שנעים במהירות בין שקפים. המטרה היא אחרת והיא קשורה למהות של חדשנות: איך לעזור לכל משתתף להבין איפה הוא כבר חדשן, איפה הוא כבר מפעיל “טכנולוגיה” (הוא לא חייב להמציא אותה, הוא יכול ללמוד מאחרים ולאמץ אותה). נאמר שבכל טיול משפחתי אתם מחליטים שחייבים לחזור עם תמונה אחת שמספרת את כל הסיפור והיא זאת שמנציחה את החוויה. הרי לכם פורמט ייחודי – טכנולוגיה חדשנית – שמנווטת את כל הטיול. האתגר מונח שם בראש אצל כולם, והמטרה היא יפה וחשובה: לתעד ולזכור את החוויה המיוחדת שלנו יחד. תמונה לא מקורית ולא מפתיעה, לא תזכה שנביט שוב לעולם. כל רעיון מקורי ויצירתי הוא תחילתה של חדשנות. השאלה איך נוציא אותה אל הפועל ואיך נקיים אותה ונשמור עליה לאורך זמן – כאן נכנסת לתמונה ה”טכנולוגיה”.

דיאטה טובה אחרי שנים של כישלון מצעה טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת איפוק עצמי. אז הנה רעיון לטכנולוגיה חדשה: המרצה הבא בהרצאת החדשנות המרתקת – נועד לאפשר לכולם בארגון להתרכז לרגע בעצמם ובצוות שלהם. תוך כדי הרצאה, תוך כדי הדוגמאות. אין טעם ברצף של הרצאות מרתקות בנושא חדשנות כשהברק נשאר במצגת המרהיבה. אין טעם להקשיב לעוד הרצאה מלאה בדוגמאות ואנקדוטות, חישובי מספרים ועובדות. ההרצאה הבאה בנושא חדשנות בארגון שלכם צריכה להיות כרוכה בטכנולוגיה חדשנית משלכם – לחשוב איך כולם צריכים לשבת/להקשיב/להתערב/לשאול/לתעד/לחשוב במהלך המפגש. המטרה שלנו היא אחת: הזמנה לחשיבה של כל המקשיבים – המנהלים והעובדים שלנו – איפה הם חדשניים ואיזה טכנולוגיה הם כבר מפעילים בעבודה ובחיים כדי לשפר וללכת עוד יותר רחוק. אין כמו לחשוב על פורמט חדשני של הקשבה להרצאה בנושא חדשנות. בהצלחה.

Share on Facebook